Kryptogen epilepsi hos barn og voksne

Medisin definerer epilepsi som en kronisk patologi i sentralnervesystemet med forskjellige årsaker. Hovedsymptomet på sykdommen er epileptiske anfall som oppstår regelmessig. Kryptogen epilepsi diagnostiseres når en hjerneskade blir oppdaget, ledsaget av umuligheten av å etablere årsakene til sykdommen.

Kryptogen epilepsi: hva er det??

Kryptogen epilepsi er et kompleks av epileptiske symptomer, hvis årsaker ikke er identifisert. Denne typen sykdom er latent. Manifestasjonene av kryptogen patologi kan ikke skilles fra symptomene på andre typer epilepsi..

Sykdommen manifesteres av den plutselige begynnelsen av anfall i form av motoriske feil, ledsaget av en kortvarig forstyrrelse av tankeprosesser, palpabilitet og nedsatte autonome funksjoner. Patologi er preget av tap av bevissthet og dannelse av personlige endringer..

Ved epilepsi av kryptogen form dannes spontane impulser i hjernebarken, noe som forårsaker overdreven eksitasjon av nervetransmisjon. Som et resultat dannes et krampaktig fokus som provoserer et epileptisk anfall.

Anfall kan spre seg over hele kroppen eller være fokal. Kryptogen fokal epilepsi er en begrenset fokusering av patologisk aktivitet i hjernen.

Symptomatiske anfall utvikler seg i barndommen, når sannsynligheten for at en kryptogen form blir symptomatisk er høy, forutsatt at årsakene til patologien blir identifisert. Fokale anfall er vanligst hos voksne.

Sykdommens symptomatiske natur avsløres gjennom en omfattende undersøkelse. Lokale epileptiske lidelser identifiseres ved bruk av resultatene av magnetisk resonansavbildning. Avhengig av fokus på epilepsi, kan kryptogen patologi være frontal, tidsmessig, occipital, parietal.

Frontalformen ledsages av plutselige angrep som varer i serie. I noen tilfeller skjer sekundær generalisering, som utvikler seg på bakgrunn av skade på hjerneceller. Med et fokus på epileptisk aktivitet lokalisert i den tidsmessige regionen i hjernen, med manifestasjoner hos pasienten med regelmessige tilbakevendende følelser, fenomenet deja vu, og også med dannelse av anfall, kan en spesialist diagnostisere temporær lobepilepsi. Denne formen for patologi finnes oftest i praktisk medisin..

Anfall ledsaget av nedsatt synsfølsomhet, ukontrollert øyebevegelse, intens hodepine kjennetegner epilepsi lokalisert i occiput. Denne patologien er lav forekomst og kalles "Occipital epilepsi".

Parietal patologi er ledsaget av epikaktiviteten i parietal sonen, som er ansvarlig for kroppsfølsomhet. Pasienter opplever merkelige sanseopplevelser - kriblende på den ene siden av kroppen, forvrengning av oppfatningen av sine egne lemmer. En sjelden form for epilepsi, ledsaget av delvis anfall, er denne typen sykdom.

varianter

Kryptogen sykdom er delt inn i undertyper med varierende utbredelse. Pasienter kan oppleve flere typer anfall. Noen leger anser kryptogen epilepsi som en mellomliggende diagnose som krever ytterligere diagnostiske metoder.

Vestsyndrom

Denne typen kryptogen epilepsi manifesteres i tidlig alder - fra 2 til 4 måneder. Hovedsymptomet på denne typen nevropsykologisk patologi er anfall som oppstår og stopper spontant. Sykdommen provoserer en forsinkelse i den intellektuelle utviklingen til barnet.

Når pasienten når 12 måneder, kan patologien uavhengig stoppe eller modifiseres til en annen type, for eksempel utvikle seg til Lennox syndrom, ledsaget av forskjellige typer anfall.

Lenox-Gastaut syndrom

Denne typen sykdom refererer til barndomsformen for epilepsi som utvikler seg hos et barn som er 2-8 år gammel. Syndromet kan dannes uavhengig eller transformere seg fra en tilstand som utvikler seg i en tidligere alder. Patologi manifesteres av et plutselig tap av balanse, kortvarig hørselstap. Tap av bevissthet er fraværende i de fleste tilfeller. Regelmessige angrep forårsaker psykisk utviklingshemming, øker sannsynligheten for skader.

Myoklonisk-astatisk form

Epilepsi av dette skjemaet er diagnostisert fra 5 måneder til 5 år. Det viktigste symptomet som utvikler seg i ung alder er et stort anfall - generaliserte kramper. Balanseangrep forekommer hos barn som kan gå.

Et angrep er en skarp og rask bevegelse av lemmene, nikkende hode, følelse av et slag i knesonen. Anfallet skjer oftest etter at du har reist deg om morgenen..

Myokloniske fravær

Denne typen epilepsi oppdages i aldersgruppen fra 1 til 12 år. Myokloniske anfall er i de fleste tilfeller den første typen anfall. Inntil slike anfall oppdages, har halvparten av barna en forsinkelse i tempoet i mental utvikling..

Patologi er ledsaget av delvis eller fullstendig bevissthetstap, involvering av musklene i skulderbeltet, lemmer, ansikt i plutselige fravær.

Varigheten av en slik episode er 10-60 sekunder. Angrep kan forekomme flere ganger om dagen..

Delvis anfall

Det er flere typer anfall av delvis karakter, blant de følgende anfall skiller seg ut:

1. Motor, ledsaget av muskelsammentrekning i visse områder av kroppen. Det passerer, og et angrep oppstår plutselig, ingen bevissthetstap blir observert.
  2. Sensorisk, preget av den plutselige begynnelsen av slike sensasjoner - varme, kulde, gåsehud, svie, prikking. Det er forstyrrelser i sansenes organers funksjon i form av hallusinasjoner.
  3. Psykisk, preget av spontan forstyrrelse av tale og mental aktivitet, tap av balanse, hallusinasjoner.
  4. Vegetativ, hvis funksjoner er økt svette, endring i kroppstemperatur i visse områder av huden, brudd på hjerterytmen.

Viscerale og autonome anfall

De fortsetter i form av smertefulle sensasjoner i halsen, hodet. I noen tilfeller kan det oppstå en ereksjon eller orgasme. Vegetative lidelser er ledsaget av en funksjonsfeil i termoregulering, trykkstøt. Ofte er begge typer anfall blandet. Vegetativ-viscerale anfall har en rekke funksjoner:

• varigheten av angrepet er 5-10 minutter;
  • tilstedeværelsen av anfall;
  • mangel på provoserende faktorer;
  • mulig kombinasjon med andre former for anfall;
  • føler meg desorientert etter at anfallet er stoppet.

Situasjonsbeslag

Noen faktorer er i stand til å provosere et epileptisk anfall: narkotiske og alkoholholdige stoffer, medisiner, hjerne traumer, rus, viral blodforgiftning, hjerte- og leverfunksjon.

Slike anfall kan være forårsaket av eksponering for for sterkt lys, ekstremt høye eller lave temperaturer og høye lyder. De listede faktorene kan utløse den dype mekanismen for utvikling av epileptiske anfall..

Grunnene

De nøyaktige årsakene til dannelsen av epileptisk aktivitet av kryptogen art er ikke identifisert av medisinske spesialister. Mulige årsaker som fører til utseendet av epilepsi av en hvilken som helst form inkluderer følgende situasjoner:

• arvelig faktor;
  • komplikasjoner av traumatisk hjerneskade;
  • konsekvensen av et hjerneslag;
  • kjemisk rus.

Den ledende faktoren som provoserer utviklingen av epilepsi er belastet arvelighet. Til tross for mange påståtte årsaker, var det ikke mulig å vitenskapelig fastslå kilden til den patologiske tilstanden..

symptomer

En kryptogen sykdom er ledsaget av et symptomatisk bilde som er karakteristisk for løpet av klassisk patologi. Leger fremhever noen av funksjonene som ligger i kryptogen epilepsi:

• mer alvorlig forløp av angrep, sammenlignet med den klassiske typen av sykdommen;
  • lav effektivitet av medikamentell terapi;
  • akselererte frekvenser av personlighetsendring;
  • diagnostiske metoder viser forskjellige resultater hver gang.

Hver type kryptogen sykdom har spesielle egenskaper og symptomatiske manifestasjoner som tillater differensiering av en type fra en annen..

diagnostikk

Det viktigste diagnostiske kriteriet for å påvise epilepsi er utelukkelse av organiske lesjoner i hjernesentrene. For dette formålet blir følgende prosedyrer brukt:

• samling av anamnese, inkludert familiehistorie, med spesifikasjonen av tilstedeværelsen av fødsel og medfødte patologier, craniocerebral traumer;
  • gjennomføre et elektroencefalogram basert på registrering av hjerne biorytmer under forskjellige aktiviteter, inkludert søvn, intellektuell og fysisk aktivitet;
  • utføre magnetisk resonansbehandling, som gjør det mulig å identifisere fokale hjerneskader, forstyrrelser i hjerneaktivitet;
  • angiografi lar deg undersøke blodtilførselen til hjernen;
  • nevropsykologisk diagnostikk er beregnet på studier av mental aktivitet;
  • serologisk forskning rettet mot å identifisere forårsakende midler av syfilis og andre sykdomsfremkallende mikroorganismer i blod og cerebrospinalvæske.

Det er obligatorisk å gjennomføre laboratorietester, inkludert generelle og biokjemiske blod- og urintester, og genetisk diagnostikk. Epilepsi er etablert av medisinske spesialister etter en omfattende undersøkelse og screening ut muligheten for handling av andre patologier.

Behandling

Rettidig påvisning av sykdommen lar deg velge et terapeutisk program og redusere dannelsen av bivirkninger. Behandlingen blir utført på poliklinisk eller poliklinisk basis. Medisinsk korreksjon er foreskrevet etter diagnosen og slutten av det andre angrepet av sykdommen.

Den terapeutiske effekten av kryptogen epilepsi har følgende mål:

• lindring av smerter som ledsager angrep;
  • forebygging av utvikling av nye epileptiske episoder;
  • reduksjon i hyppigheten av angrep;
  • forkorte varigheten av anfallet;
  • redusere sannsynligheten for å utvikle bivirkninger;
  • funksjon av nervesystemet uten behov for medisiner.

Epilepsi behandles med medisiner som reduserer varigheten og hyppigheten av anfall. Det er nødvendig å ta nootropics som påvirker nerveimpulser. Legen kan også foreskrive et kurs med psykotropika. I noen tilfeller korrigeres patologien ved kirurgi, et spesielt kosthold og fysioterapi. En enkelt metode for fullstendig disponering av epileptiske anfall er ikke avledet, men spesialisert terapi kan lindre pasientens tilstand i 80% av tilfellene.

Prognose

Prognosen for patologien er tvetydig, siden rettidig påvisning og korrekt behandling av sykdommen forbedrer pasientens velvære. Blant de mest sannsynlige komplikasjonene av epilepsi er følgende forhold:

• koma;
  • skader av varierende kompleksitet;
  • respirasjonsdepresjon;
  • brudd på hjerteslaget;
  • Alzheimers sykdom;
  • emosjonelle endringer.

Ved utseendet på anfall i barndommen endres prosessen med sosialisering, personlige egenskaper utvikler seg unormalt, intellektuell utvikling lider.