Psykoser og nevroser: årsaker, symptomer og forskjeller i patologier

Psykoser og nevroser er sykdommer der forstyrrelser i den psykologiske sfæren observeres. Når symptomer dukker opp, anbefales det å bestemme forskjellene mellom psykose og nevroser, noe som vil gjøre det mulig å stille riktig diagnose og foreskrive rasjonell behandling.

Årsaker til patologier

Psykose er en psykologisk lidelse ledsaget av merkelig og uvanlig menneskelig atferd i offentligheten. Samtidig kan ikke pasienten fullt ut oppfatte den virkelige verden rundt seg..

Pasienten reagerer utilstrekkelig på virkningene av forskjellige ytre stimuli. I samsvar med etiologien skilles utvikling:

• Endogene psykoser. Den patologiske prosessen utvikler seg med brudd i nevromodulerende regulering.
  • Eksogene psykoser. Årsaken til den patologiske prosessen er alvorlig stress. Hvis en pasient har rusmiddel- eller alkoholavhengighet, fører dette til utbruddet av patologi. Det utvikler seg hvis en inflammatorisk sykdom utvikler seg i sentralnervesystemet..
  • Organiske psykoser. Hvis det er direkte forstyrrelser i strukturen i hjernen, blir dette årsaken til sykdommen. Denne formen for patologi vises med traumer eller nedsatt blodtilførsel til GM.

Neurose er en patologi i nervesystemet som utvikler seg når det er utmattet. Psykologiske traumer eller stressende situasjoner blir årsaken til sykdommen.

En patologisk prosess manifesterer seg i form av neurasteni, frykt, hysteri, en tvangstatus. Nevrose utvikler seg på bakgrunn av påvirkning fra biologiske og sosiale faktorer - traumatisk hjerneskade, arvelighet, ugunstige levekår eller sosiale forhold, konstant sterke opplevelser, giftig forgiftning, graviditet.

Hva som skiller nevrose fra psykose, er det bare legen som vet grundig, som nøyaktig bestemmer årsakene til patologier.

Forskjeller i symptomer

• Nevrose og psykose utvikler seg ved nervøs overbelastning og stressende situasjoner. Sykdommer kan variere i samsvar med egenskapene til kurset. Ved nevrose har pasienten fullstendig fysisk velvære. Inntreden av psykose er subtil. Utviklingen blir diagnostisert hvis nervesystemet og endokrine systemene ikke fungerer.
  • Neurose tilhører kategorien somatiske, autonome lidelser i nervesystemet. Hovedforskjellen mellom psykose er at pasientens psyke og bevissthet under dens utvikling lider.
  • Med nevroser beholder en person evnen til å være kritisk til sin personlighet. Det er ikke noe tap av tilknytning til omverdenen. Pasienten redegjør for tilstanden hans. Han forstår at han trenger behandling og søker derfor medisinsk hjelp.
  • Leger forklarer hvordan psykoser skiller seg fra nevrose. Ved psykose er det kliniske bildet helt motsatt. Pasienten innser ikke at han har helseproblemer og nekter derfor hjelp fra lege.
  • Med nevrose observeres personlighetsbevaring. Dette er en reversibel patologisk prosess som kan behandles. Ved psykose observeres undertrykkelse av eget "jeg", så sykdommen er nesten umulig å kurere.
  • Bestem nevrose eller psykose i samsvar med det kliniske bildet, som har særpreg. Med nevrose observeres psykologisk ubehag og irritabilitet. Pasienter klager over urimelige og hyppige humørsvingninger. Pasienter har frykt og bekymring uten grunn. En person blir klynket, han har angre på seg selv.
  • Med nevrose observeres kronisk tretthet og rask tretthet selv når du gjør vanlige ting. Sykdommen er ledsaget av søvnløshet. De fleste pasienter klager over hodepine..
  • Ved psykose observeres delirium, auditive og visuelle hallusinasjoner. Med en patologisk prosess utvikler pasienten slurvet tale. Pasientens oppførsel kan ikke forklares. Personen blir fikset på en viss hendelse. Pasienten blir løsrevet og vil ikke kommunisere med andre.

Konklusjon

Psykose og nevrose har særegne symptomer, som gjør at pasienten uavhengig kan bestemme sykdommen (bare med nevrose). Hvis det vises tegn til patologier, må pasienten søke hjelp fra en nevrolog, psykoterapeut eller psykiater.

Etter å ha samlet en anamnese og kontrollert sene reflekser, vil legen kunne foreskrive rasjonell behandling for pasienten. Det terapeutiske opplegget er utviklet av en spesialist i samsvar med de individuelle egenskapene til en person.

I tilfelle patologi, anbefales det å ta medisiner, samt å normalisere den psyko-emosjonelle bakgrunnen takket være psykoterapeutens spesielle metoder.

Psykose og nevrose er patologier som gjenspeiles negativt i livskvaliteten, siden de fører til forstyrrelser i den psyko-emosjonelle sfære. Et særtrekk ved sykdommer er at psykose ikke kan kureres, og nevrose tilhører kategorien reversible patologier..

Hvordan skiller nevrose seg fra psykose?

Psykoser og nevroser er to veldig nære konsepter som forvirres ikke bare av vanlige mennesker, men også av noen leger med erfaring på nevrologisk og psykiatrisk felt. Faktisk er dette forskjellige patologiske forhold hos en person som krever en individuell tilnærming og behandling..

Definisjon og årsaker

Psykose er en mental forstyrrelse hos en person, som består i atferd som er merkelig og uvanlig for samfunnet, en forstyrrelse av oppfatningen av den virkelige verden rundt, samt en mangelfull reaksjon på ytre stimuli.

Det er klassifisert i henhold til etiologien i følgende grupper:

1. Endogene psykoser - kan utvikle seg på bakgrunn av brudd på neurohumoral regulering;
  2. Eksogent - vises under påvirkning av alvorlig stress, medikament- eller alkoholavhengighet, inflammatoriske sykdommer i sentralnervesystemet i smittsom etiologi;
  3. Organiske psykoser - assosiert med et direkte brudd på strukturen i hjernen, dets traumer, nedsatt blodtilførsel.

Neurose er en patologisk tilstand i nervesystemet, dets uttømming, dannet som et resultat av stress, psykologisk barndomstraume.

Det er delt inn i flere former:

• nevrasteni;
  • hysteri;
  • frykt;
  • besettelse.

Årsakene til nevrose er biologiske og sosiale faktorer som giftig forgiftning, arvelighet, traumatisk hjerneskade, ugunstige sosiale eller levekår, konstante sterke opplevelser hjemme, på jobb, under graviditet.

Forskjeller og symptomer

Hovedforskjellen mellom nevrose og psykose er det faktum at den første tilstanden vises på bakgrunn av fullstendig fysisk velvære, det vil si at en person ikke klager over andre helseproblemer. I det andre tilfellet dannes prosessen umerkelig, er en konsekvens av dysfunksjoner i det endokrine nervesystemet.

Neurose er somatiske, autonome lidelser i nervesystemet, psykose påvirker mest psyken og bevisstheten til pasienten.

Med en nevrose er pasienten kritisk til seg selv, av andre, han mister ikke kontakten med den virkelige verden og gir full beskrivelse av sine handlinger. Pasienten er i stand til å analysere tilstanden sin og innrømme for seg selv at han virkelig trenger medisinsk hjelp. Psykose gir et helt motsatt bilde, en person snakker så godt han kan om sin egen trivsel og nekter en medisinsk undersøkelse.

Nevrosen beholder personligheten, er en reversibel tilstand som gjennomgår terapi. Psykose demper ens eget "jeg", i liten grad mottagelig for behandling.

Det kliniske bildet er også forskjellig imellom. Symptomer på nevrose er psykologisk ubehag, irritabilitet opp til bitterhet og raseri, plutselige humørsvingninger, et stort antall frykt og bekymringer uten god grunn, tårekraft, kronisk utmattelse, ledsaget av migrene, søvnløshet, tretthet ved normal anstrengelse.

Psykoser er preget av vrangforestillinger, auditive eller visuelle hallusinasjoner, slurvet tale og uforklarlig oppførsel, besettelse av visse hendelser. Pasienten begrenser seg fra samfunnet, lever i sin egen separate oppfatte verden.

Når det gjelder spørsmålet: "Kan en nevrose bli til psykose?", Er meninger avvikende her. Noen eksperter hevder at dette er to ubeslektede forhold som ikke er sammenflettet og gir sine egne spesielle komplikasjoner. Den andre sier at nevrose uten riktig diagnose og terapi tømmer nervesystemet så mye at i tillegg til det er pasientens psyke koblet sammen, som et resultat av hvilken psykose er i stand til å utvikle seg.

Diagnostikk og behandling

En nevrolog, psykoterapeut eller psykiater plikter å lytte nøye til pasienten, sjekke senrefleksene, observere atferden og måten å snakke på. Det er viktig å samle en fullstendig anamnese av sykdommen, livet, for å avklare tilstedeværelsen av samtidig patologier, husholdnings- og sosiale levekår.

Behandling er foreskrevet individuelt, består av to komponenter: å ta medisiner og normalisere den psykomotiske tilstanden.

De mest foretrukne medisinene er antidepressiva (Azafen, Imizin), psykostimulerende midler (Provigil, Sydnocarp), beroligende midler (Tofizopam, Diazepam) og medisiner mot angst (Adaptol, Deprim). De forbedrer søvn, eliminerer angst og depresjon, reduserer negativt humør og reduserer spenninger i nervesystemet. Utskrives utelukkende av en spesialist med valg av ønsket dose og varigheten av medisininntaket.

Følgende sosiale faktorer må elimineres eller minimeres:

• hardt arbeid;
  • informasjonsmessig og emosjonell stress;
  • brudd på regimet, søvn, mangel på søvn;
  • problemer med venner og nære slektninger;
  • mangel på en kjær, personlig liv;
  • materielle og innenlandske problemer;
  • uoppfylte drømmer og mål.

Hvis en person ikke er i stand til å løse de oppgitte problemene på egen hånd, vil psykologer og psykoterapeuter komme til å hjelpe ham, vil de modellere atferd, korrigere synet på en bestemt situasjon.

Ytterligere metoder for å gjenopprette moralsk og fysisk velvære er vannbehandlinger, bad med essensielle oljer, fysioterapiøvelser, avslappende massasje, fysioterapi med beroligende medisiner, akupunktur, darsonvalisering.