Schizofreni i psykiatri

Gutter, vi legger hjertet og sjelen vår inn på Bright Side. Takk for det,
at du oppdager denne skjønnheten. Takk for inspirasjonen og gåsehudene.
Bli med på Facebook og VKontakte

Schizofreni er en av de mest kontroversielle psykiatriske sykdommer. Symptomene er så forskjellige at det er vanskelig for forskere å forstå om det er en enkelt sykdom eller bare en samling forskjellige syndromer. Vanlige mennesker forveksler ofte flere personlighetsforstyrrelser (som for eksempel Billy Milligan) med schizofreni, men dette er helt forskjellige plager. Til tross for at bare 4-6 personer av tusen risikerer å utvikle schizofreni, kan symptomene plutselig dukke opp, så alle bør være klar over de mulige tegnene på denne farlige sykdommen.

Vi i Bright Side er sikre på at alle skal være klar over slike sykdommer for å gjenkjenne dem i tide og gi rettidig hjelp til seg selv eller sine kjære..

Hva er årsaken til schizofreni?

Inntil nylig forble årsakene til schizofreni et komplett mysterium for forskere, men utviklingen av nevrobiologi har åpnet taushetsslør. I følge forskning er hovedfaktoren genetisk disponering, men forholdene som en person var i de første leveårene er av stor betydning - for eksempel mentale eller fysiske overgrep i en tidlig alder øker risikoen for å utvikle sykdommen.

Risikofaktorer inkluderer lav sosial status, fattigdom, forfølgelse av rasemessige eller andre årsaker, arbeidsledighet og ensomhet. I tillegg mener noen forskere at virussykdommer som bæres av moren under graviditet, samt mangel på vitaminer, også kan øke risikoen for å utvikle schizofreni..

Hva er risikoen for å få schizofreni?

Schizofreni berører 1% av verdens befolkning, det vil si cirka 75 millioner mennesker. I dette tilfellet forekommer sykdommen hos 10% av personer hvis pårørende har fått diagnosen samme diagnose..

Både menn og kvinner er omtrent like utsatt for denne sykdommen, og oftest overhaler den en person i ung alder. Menn har en tendens til å bli syke mellom 20 og 28 år, og kvinner mellom 26 og 32 år. I tillegg er plagene oftest hos urbane innbyggere, mens det er interessant at schizofreni praktisk talt ikke forekommer hos mennesker som lever, som de sier, utenfor sivilisasjonen..

Hos mennesker med schizofreni er risikoen for å dø i ung alder 2–2,5 ganger høyere enn hos friske mennesker, siden denne sykdommen ofte ledsages av forstyrrelser i hjerte- og karsystemet. Det er kjent at personer med schizofreni ofte er tunge røykere, noe som reduserer levealderen ytterligere.

Positive symptomer på schizofreni

Positive symptomer er så uvanlige og uvanlige for den normale psyken at til og med en ikke-spesialist kan legge merke til dem..

• Hallusinasjoner. Som regel er dette auditive hallusinasjoner, som kan manifestere seg både i form av en stemme som kommenterer pasientens handlinger eller gi ordre, og i form av to eller flere stemmer som snakker med hverandre (som regel om "eieren"). Det er også visuelle, luktende og til og med taktile hallusinasjoner når en person føler berøring..
  • Fantasere. En person som lider av schizofreni kan tro at han eller hun blir forfulgt av noen mennesker eller organisasjoner som kontrollerer livet hans gjennom radiosignaler, samt lider for eksempel vrangforestillinger om storhet - det vil si være i full tillit til at han eller hun er en berømt historisk skikkelse. dessuten kan denne personen være både en avdød og en levende person.
  • Depersonalisering. En person med dette symptomet begynner å oppfatte seg som utenfra og mister evnen til å kontrollere følelser og kropp. For eksempel kan det hende at en person ikke gjenkjenner stemmen sin eller sin egen refleksjon i speilet..
  • Sviktende orientering. Dette symptomet går vanligvis hånd i hånd med depersonalisering. I denne tilstanden virker verden rundt ham falsk eller fjern, en person er ofte i en delstat déjà vu eller jamevu (kjente steder og situasjoner ser ut til å bli sett for første gang).
  • Uorganisering av tale og tenking. Dette symptomet er preget av hakket tale, usammenhengende og raskt skiftende bilder. Noen ganger blir en person plutselig lydløs, som om han mister tanken.

Negative symptomer på schizofreni

Det kan være ganske vanskelig å identifisere negative symptomer for mennesker langt fra psykiatri, siden de kan oppfattes som trekk ved en persons karakter. De kan vises både som et resultat av positive symptomer og som et resultat av å ta medisiner..

• Brudd på abstrakt tenking. Det kommer til uttrykk i manglende evne til å tenke figurativt. Så hvis du for eksempel ber en person om å forklare betydningen av ordtaket "skogen er hugget - flisene flyr," vil han tolke det bokstavelig.
  • Mangel på ønsker og ambisjoner. Mennesker som har dette symptomet, vil kanskje ikke bare ikke gjøre noe (for eksempel gå på jobb eller lese), men også slutte å ta vare på seg selv og følge reglene for hygiene.
  • Apati. En person er likegyldig til alt som skjer, ingenting forårsaker verken positive eller negative følelser i ham. Dette symptomet manifesterer seg også i mangel av ansiktsuttrykk og svekkede gester. Imidlertid betyr ikke det ytre fraværet av følelser ikke alltid at pasienten ikke føler følelser i sin sjel: tvert imot, noen ganger er de enda sterkere enn hos sunne mennesker..
  • Autisme. En person med dette symptomet mister interessen for omverdenen og stuper ned i sin egen indre verden. Kontakten med andre er forstyrret og kan helt opphøre, dessuten kan pasienten vise fiendtlighet. Imidlertid er personer med schizofreni sjelden utsatt for vold: med andre ord, hvis en person ikke begikk voldelige handlinger før sykdommen, vil han ikke begå dem, være syk.

Når du skal begynne å bekymre deg?

Det antas at et av de første tegnene på en sykdom som utvikler seg, er et brudd på hygienevaner. Så for eksempel begynner en person som pusset tennene to ganger om dagen bare å gjøre det en gang, og da slutter dette ritualet å være daglig i det hele tatt. I tillegg bremser selve handlingen: Hvis en person før et sykdomsdebut begynte å ta et bad i 10–20 minutter, og deretter etter inntreden av sykdommen, kan prosedyren ta flere timer.

Dessuten kan en person begynne å vise følelser som er uhensiktsmessige for øyeblikket, for eksempel å gråte under gledelige hendelser eller le i en tragisk situasjon. Noen ganger, i de første stadiene av sykdommen, kan følelser forsvinne helt: Noen pasienter kan rolig se på scener med tortur av mennesker eller dyr.

Noen ganger ledsages sykdommens begynnelse av en kraftig endring i vaner: for eksempel deltok en person på forskjellige arrangementer og fikk nye bekjentskaper, og ble plutselig en homebody og inngjerdet fra folk. Ofte blir pasienter rammet av religion eller mystikk, selv om de alltid har vært langt fra slike ting..

Skarpe humørsvingninger bør også varsle. I tillegg, i nesten alle pasienter i de første stadiene av schizofreni, blir ansiktsuttrykk uvanlig aktive, ufrivillig rykninger vises, noen ganger blinker saktere.

Hvordan hjelpe noen med schizofreni?

Til tross for at det er mer og mer kunnskap om årsakene til schizofreni, er behandlingen av denne sykdommen rettet mot å eliminere dens symptomer, som forhindrer at pasientene lever normalt liv. For å eliminere dem får folk med dette plaget forskrevet medisiner - de såkalte antipsykotika..

Dessverre er det fortsatt ikke snakk om en fullstendig kur, derfor klassifiseres schizofreni som en kronisk sykdom som krever behandling gjennom en persons liv. Og pårørende til pasienter kan hjelpe sine kjære i kampen mot sykdommen når de er i deres omsorg.

Personer som pleier pasienter med schizofreni, må overvåke rettidig medisinering, uten hvilke symptomene på sykdommen vil komme tilbake ganske snart. Det er bra hvis en person med schizofreni går til støttegrupper for personer med samme diagnose..

Hva gjør jeg hvis pasienten har delirium eller hallusinasjoner under oppholdet hjemme? Du skal ikke overbevise ham om uvirkeligheten av det han ser og hører, men du skal heller ikke være enig med ham. Det er best å si at du har en annen oppfatning og umiddelbart kontakte legen din eller ringe hjelpelinjen for pasienter med en lignende diagnose. Det er verdt å huske at vennlighet, tålmodighet og forståelse er veldig viktig når du arbeider med mennesker med schizofreni..