Alzheimers sykdom - de første tegnene, stadiene, hvordan du kan unngå funksjonshemming

I mange år har forskere prøvd å finne en pålitelig kur mot Alzheimers sykdom. Dessverre, i øyeblikket denne sykdommen ikke er mottagelig for terapi, var det bare mulig å finne måter å bremse utviklingen av senil demens hos eldre..

Allerede når de første symptomene på sykdommen dukker opp, er det verdt å forberede seg på utviklingen av patologien.

En stund kan utviklingen av sykdommen stoppes ved hjelp av medikamentell terapi..

Symptomer på sykdommen

Det er symptomer for forskjellige stadier av sykdommen..

Tidlig på

Først begynner minnet å lide.

Referanse! Brudd kan være kortsiktig eller langvarig:

Det kortvarige minnet bortfaller gradvis, over tid blir en person tvunget til å skrive planene sine ned i en notisbok for ikke å glemme å gjøre noe igjen.

Noen pasienter prøver å skjule hukommelsesgapene..

Vanligvis begynner pårørende å legge merke til sykdommen som har dukket opp i det øyeblikket når en person ofte glemmer viktige øyeblikk i livet eller hendelsene.

Senere er det et gradvis tap av langtidsminne:

• En person glemmer nå ikke bare planene og løftene sine, han begynner å glemme navnene på objekter, navnene på mennesker osv..
  • Tenkeevnen svekkes gradvis.
  • Det blir vanskelig for en person å konsentrere seg.
  • Personen begynner å lide av depresjon. Dette er ofte assosiert med utseendet på hukommelsesgap og pasientens mistenksomhet..
  • Økt angst kjennes også.
  • Denne tilstanden fører til psykoser, som erstattes av apati, tap av interesse i alt rundt..

Hva er de første symptomene og tegnene på Alzheimers sykdom er beskrevet i videoen:

Progresjon av patologi

På dette stadiet har en person allerede vanskelig for å navigere i moderne tid. Han kan ikke huske datoen og til og med året han er i.

En person kan gå seg vill på gaten. Slike pasienter blir altfor mistenksomme, noe som kommer til paranoia. De synes det er vanskelig å kontrollere følelsene sine..

Sent stadium

På dette stadiet av sykdommen har en person allerede problemer med å kontrollere de fysiologiske prosessene i kroppen. Pasienten tar ikke kontakt med andre.

Mange pasienter har vanskeligheter med å gå og er ofte begrenset til rullestol.

Årsaker til forekomst

For øyeblikket har den eksakte årsaken til utviklingen av Alzheimers sykdom ikke blitt fastslått. Det antas at sykdommen utvikler seg på grunn av blålige plaketter som dannes i hjernens kar, noe som fører til døden av nevroner..

Andre mulige årsaker til sykdomsutviklingen:

1. Som statistikk har vist, rammer oftere denne patologien representanter med lavt intelligensnivå. Det antas at personer som er engasjert i mentalt arbeid, har mer utviklede forbindelser mellom nerveceller i hjernen. Og selv om det er døde celler, vil funksjonene deres bli utført av resten, som tidligere ikke var involvert..
  2. Risikoen for å få Alzheimers øker hos personer over 65 år. I yngre alder er det mer sannsynlig at pasienter med Downs syndrom blir syke.
  3. Oftere blir denne sykdommen registrert hos kvinner enn hos menn, muligens på grunn av det faktum at det svakere kjønn lever lenger.

I videoen snakker legen om årsakene til Alzheimers sykdom:

Hva skjer i kroppen?

Når sykdommen utvikler seg, blir beta-amyloidprotein avsatt i hjernen, på grunn av hvilke plakk som dannes i karene

Som et resultat blir neuroner skadet og danner neurofibrillære glomeruli. Alt dette forstyrrer leddet i leddbåndene mellom nevronene, noe som betyr at det fører til funksjonsfeil i hjernefunksjonene (se bilde).

Årsakene til avsetning av beta-amyloidprotein er ikke helt forstått..

De siste årene har det blitt utviklet forskjellige hypoteser angående utvikling av Alzheimers sykdom:

• En av dem antyder tilstedeværelsen av et spesielt gen som fremmer dannelsen av plakk fra amyloid beta-protein.
  • I følge andre meninger inkluderer årsakene til utviklingen av sykdommen betennelse og cytokiner..

Er det mulig å kurere?

Alzheimers sykdom er en uhelbredelig sykdom, men det er terapeutiske tiltak som kan stoppe utviklingen av patologi.

Referanse! Behandlingen er hovedsakelig rettet mot å redusere manifestasjonene av sykdommen, for eksempel hjelper den å takle søvnløshet, desorientering i verdensrommet, depresjon, angst, etc..

Sykdomstadier

Det er flere stadier av denne sykdommen..

Første

Dette stadiet er på sin side delt inn i tre deltrinn:

1. Det foreløpige fasen av demens, på dette tidspunktet, viser tegnene på sykdommen seg ikke på noen måte. Hukommelse og kognitive evner er normale. Diagnostiske mål for avvik avslører ikke.
  2. Periode med mild Alzheimers - brudd observeres i en minimal mengde og oppfattes som akseptable aldersrelaterte endringer. Spesielt hvis pasienten er over 65 år. Huskenes glemsomhet råder.
  3. Moderat Alzheimers er begynnelsen av mild kognitiv svikt. Denne perioden kan vare fra 2 til 7 år. Det er på dette stadiet leger diagnostiserer det tidlige stadiet av patologi. Ofte prøver pasienten å skjule problemene sine.

Fase av fokale lidelser

På dette stadiet blir mild demens til en fokal form, der visse funksjoner i hjernen er nedsatt:

1. Manglende evne til å danne en helhet fra flere deler, for eksempel manglende evne til å konstruere geometriske former.
  2. Mistet ferdigheten med å utføre daglige automatiserte oppgaver som matlaging, rengjøring, gå til butikken.
  3. Evnen til å skrive, skrive sammenhengende tale går tapt, senere ord blir fullstendig erstattet av bølger og linjer.
  4. Pasienten kan ikke en gang foreta en enkel uttelling.
  5. Etter hvert som sykdommen utvikler seg, kan ikke personen kle seg på egenhånd eller tenne på en fyrstikk.
  6. Nedsatte bevegelsesreflekser.
  7. Talen er nedsatt. Først glemmer en person ord, senere blir talen hans fullstendig usammenhengende.
  8. Pasienten slutter å gjenkjenne slektninger og venner.

Terminal

Alle lidelser nevnt ovenfor når sitt maksimale stadium

I tillegg vises følgende symptomer:

1. Tap av evnen til å stå opp, sitte og bevege seg på egen hånd.
  2. Oftere er en person i en embryonal stilling..
  3. På maskinen begynner en person å trekke alt inn i munnen, prøver å ta tak i noe og prøve.
  4. Taleferdighetene går tapt, personen lager lyder, skrik, rop eller brumm.
  5. Kroppen kommer gradvis til fullstendig utmattelse og pasienten i en senil tilstand dør.

De tre stadiene av Alzheimers sykdom er beskrevet i videoen:

Hvordan behandle?

Sykdommen kan ikke kureres fullstendig, men symptomene kan lindres..

Nytt i behandlingen

For øyeblikket fortsetter å utvikle nye metoder for å behandle denne sykdommen. Her er noen nye medisiner som har dukket opp relativt nylig..

Vaksine mot demens

Dette stoffet ble utviklet av spesialister fra USA. Grunnlaget for stoffet består av komponenter som tar sikte på å gjenopprette menneskets immunitet.

Som et resultat av inntak av stoffet, oppstår døden av patologiske proteinceller. Dette stoffet er under utvikling, i løpet av denne perioden har spesialister fra Europa og Asia sluttet seg til forskerne fra USA..

En pille om dagen og ingen patologier

Denne medisinen ble utviklet i England.

Essensen ligger i den daglige pillen som blokkerer og reduserer nivået av beta-amyloid i hjernen med 95%.

En foreløpig studie ble utført på 200 frivillige. Resultatet overgikk alle forventninger, det var klare indikatorer på bedring.

Aerosol for hukommelsestap

En annen nyvinning innen medisin, gjennom luftveiene, når stoffet hjernen og fremmer veksten av unge celler.

Selv om det er plakk av amyloide proteiner, er stoffet i stand til å trenge gjennom dem og forbedre hjernens aktivitet.

Stamceller beskytter tankene

Når sykdommen utvikler seg, dør celler. Derfor innebærer stamcelle-metoden å erstatte dem med nye og sunne..

Hvis behandlingen utføres riktig, vil symptomene på psykologiske lidelser forsvinne fullstendig. Israelske spesialister har utviklet denne metoden for å erstatte muterte gener.

Patch-nyhet

Medisiner har mange bivirkninger, kontraindikasjoner og forårsaker ofte allergiske reaksjoner. For å fylle på de manglende stoffene i kroppen, foreslår forskere å bruke en spesiell lapp.

Den inneholder en viss dose av den ønskede medisinen, mens den er tryggere enn sine tablettapparat..

trazodon

En forsker fra Cambridge i forrige århundre var i stand til å utvikle et unikt stoff for å bekjempe denne sykdommen.

Trazodon eliminerer tegn på depresjon og psykose, mens det forårsaker et minimum av bivirkninger.

Hovedstoffet virker direkte på hjernecellene, som fjerner grunnårsaken til Alzheimers sykdom og andre manifestasjoner av demens..

Bruken av folkemedisiner hjemme

Denne sykdommen bekjempes også ved hjelp av folkemedisiner..

Kosthold

Et spesifikt kosthold er ikke utviklet spesielt for denne sykdommen. Ernæringsstøtte er rettet mot å opprettholde den generelle helsen til kroppen.

For å styrke veggene i blodkar, forbedre deres tålmodighet og regulere metabolske prosesser, bør følgende matvarer inkluderes i kostholdet:

1. Vegetabilsk mat i kokt, steamet eller stuet form. Samt frisk frukt og grønnsaker.
  2. Hvitt kjøtt i form av kanin, kylling, kalkun.
  3. Ulike nøtter.

Merk følgende! Du må ekskludere bakevarer, meieriprodukter og søtsaker. I tillegg fører forbruk av krydder, fet, stekt mat til dysfunksjon i mange indre organer. Alkoholholdige drikker og røyking er forbudt.

Hvis du følger disse anbefalingene, begynner en person ofte å føle seg mye bedre..

Hvilket kosthold som skal følges for Alzheimers sykdom er beskrevet i videoen:

Massasje

Massasjen er rettet mot å eliminere sårhet i noen deler av kroppen, samt for bedre blodsirkulasjon.

Til å begynne med må alle handlinger vises av en spesialist, hvoretter denne plikten kan overføres til et av familiemedlemmene, og massasje må utføres daglig:

1. Først utføres stryke- og varmebevegelser i hele kroppen.
  2. Så går de videre til mer intense handlinger.
  3. På slutten kan det gjøres stryking, gniding, klemming og tappebevegelser.
  4. Eventuell essensiell olje tas som et ekstra verktøy. Bedre hvis det er lavendel, oliven eller te.

Forebygging

Til tross for at det ikke er noen forebygging mot Alzheimers sykdom, kan du fremdeles prøve å forhindre utvikling av denne sykdommen på følgende måter:

1. Øk ditt intellektuelle nivå.
  2. Spis et sunt kosthold basert på plantemat.
  3. Rettidig behandling av sykdommer som hjerteplager, diabetes mellitus, hypertensjon.
  4. Avvisning av dårlige vaner.

Videoen forklarer hvordan du kan unngå Alzheimers:

Hvilken lege du skal kontakte?

I utgangspunktet er nevrologer engasjert i dette problemet, du kan også trenge hjelp fra andre smale spesialister - en kardiolog, en psykiater, etc..

I Moskva

Det er mange klinikker i Moskva som spesialiserer seg på disse sykdommene. En av dem er klinikken til psykoterapeut I. G. Gernet.

I Rostov

Klinisk og diagnostisk senter "Medisin" i Rostov-på-Don ligger på Strelkovaya Divisjon gate, og omhandler blant annet behandling av Alzheimers sykdom.

I Novokuznetsk

Følgende leger som behandler denne sykdomspraksisen i Novokuznetsk: Ziborova Svetlana Stanislavovna, Sharapova Irina Nikolaevna i City Clinical Hospital No. 1.

I Israel

I dette landet er det mange klinikker som spesialiserer seg på menneskelige psykiske lidelser, de største av dem:

1. Medisinsk kompleks "Assuta" i Tel Aviv.
  2. Center of Medicine oppkalt etter Sourasky (Ichilov) i Tel Aviv.
  3. Central Clinic "Hadassah" i Jerusalem.
  4. Medisinsk senter. I. Rabin i Petah-Tikva.

Som enhver sykdom, forhindres Alzheimers bedre enn kurert.

For å gjøre dette, bør du føre en sunn livsstil, øke det intellektuelle potensialet ditt, spise riktig mat og være fysisk aktiv..