Alzheimers sykdom behandling

Alzheimers sykdom er oppkalt etter psykiateren som først beskrev det kliniske bildet. Denne patologien er typisk for eldre mennesker (over 60 år). I sjeldne tilfeller bemerkes det imidlertid hos unge mennesker. I denne situasjonen utvikler en person demens. Derfor er det nødvendig å kjenne til årsakene og de første symptomene på sykdommen. Moderne medisiner for behandling av Alzheimers sykdom kurerer ikke patologi, men kan bremse eller stoppe ytterligere ødeleggelse av nevroner og deres forbindelser.

Etiologi av sykdommen

Moderne medisin har ennå ikke svart på spørsmålet om hva som er årsaken til utviklingen av Alzheimers sykdom. Det er derfor det ikke er noen måte å effektivt behandle en syk person på. Tross alt, uten å vite den etiologiske faktoren, er det umulig å utrydde den. I behandlingen av Alzheimers sykdom kjemper medisiner bare med kliniske manifestasjoner.

Det er en rekke faktorer som kan føre til utvikling av patologi:

1. Arvelig disposisjon. I dette tilfellet øker sjansene for å bli syke dramatisk hvis nære pårørende lider av denne plagen.
  2. Tobakksrøyking og overdreven inntak av alkoholholdige drikker fører til en svekkelse av kroppen, på bakgrunn av hvilke ulike patologiske tilstander oppstår.
  3. Åpne og lukkede hodeskader med hjerneskade.
  4. Tilstedeværelsen av sykdommer som diabetes mellitus og hypertensjon.
  5. Avslag på en sunn livsstil. Hvis du ikke gir kroppen fysisk og psykisk stress, er det stor sannsynlighet for personlighetsforringelse..

Klinisk bilde

De første tegnene på sykdommen vises lenge før påvisning av patologi, men er ikke typiske. De kan lett forveksles med kronisk utmattelse, stress og psykologiske alderskriser..

Symptomer avhenger av stadiet i den patologiske prosessen:

1. Den tidlige fasen er preget av en forverring i korttidshukommelsen: en person glemmer hendelsene som skjedde med ham nylig, men han husker det som skjedde for mange år siden i full detalj. Det blir vanskelig å huske viktig informasjon. Noen ord faller ganske enkelt ut av minnet, og pasienten kan ikke huske dem..
  2. Midtstadiet i utviklingen av patologi har et hvitere livlig uttrykk:
    - en kraftig forverring av minnet;
    - en person blir hengt opp på de samme situasjonene eller setningene (gjentar dem hele tiden);
    - det er aggresjon i oppførsel og handlinger;
    - desorientering i tid og rom;
    - pasienten kjenner ikke igjen kjente mennesker.
  3. Alvorlig stadium av sykdommen. En person mister evnen til egenomsorg. Det noteres alvorlige forstyrrelser i psyken, tale, motorisk funksjon, syn og hørsel. Alvorlig demens utvikler seg.

Å takle sykdommen er ikke så lett: det finnes ingen effektive medisiner mot Alzheimers sykdom. Alle medisiner, også de nyeste, som brukes i dette tilfellet, har en forebyggende, symptomatisk og støttende effekt..

Alzheimers sykdom behandling

Legemidler for behandling av Alzheimers sykdom velges enkeltvis, basert på en rekke faktorer:

• graden av utvikling av patologi;
  • pasientens fysiske og mentale tilstand;
  • mening fra pårørende eller nære mennesker;
  • pasientens alder;
  • prognose for utvikling av patologi;
  • hvilken medisin som allerede er i bruk.

Terapi inkluderer ikke bare bruk av medisiner, men også nøye pasientbehandling. Han trenger både medisinsk og psykologisk og sosialhjelp. Komplett og balansert ernæring er også viktig, noe som vil bidra til å opprettholde vitaliteten i kroppen..

Legemiddelbehandling

• Kolinesterasehemmere er medisiner som hjelper til med å bremse utviklingen av patologiske forandringer i vevet i hjernen. Denne sykdommen fører til ødeleggelse av et viktig kjemikalie, acetylcholine. Det er ansvarlig for hukommelse og tenking. Med sin mangel forverres hukommelsen og andre kognitive prosesser. Legemidlene bør tas på kurs som ikke varer mer enn ett år. Den nøyaktige resepten er laget av legen basert på pasientens tilstand.

De mest populære medisinene i denne gruppen som brukes til behandling av Alzheimers sykdom:

1. "Arisept". Dette er tabletter for oral administrering og resorpsjon. De er foreskrevet uavhengig av sykdomsstadiet..
  2. Nytt stoff "Razadin" (gammelt navn "Reminil"). Ulike doseringsformer er tilgjengelige: løsning, kapsler, tabletter for absorpsjon i munnhulen. Dette stoffet er foreskrevet for behandling av de tidlige og midterste stadiene av utviklingen av den patologiske prosessen..
  3. Exelon. Det er flere typer av dette stoffet: løsning, gel og kapsler. Med sin hjelp blir behandlingen av de første stadiene av sykdommen utført.

Bivirkninger av medisiner i denne gruppen er varierte, men utgjør ingen livsfare:

• dyspeptiske lidelser (kvalme, oppkast, løs avføring);
  • søvnforstyrrelse;
  • vekttap;
  • tap av Appetit.

Legemidlet Namenda er ofte foreskrevet i kombinasjon med legemidlene ovenfor. Det hjelper til med å forbedre pasientens tilstand:

• forbedrer minnet;
  • fremskynder tankeprosesser;
  • pasienten blir mer aktiv.

Denne medisinen er indikert for behandling av pasienter med moderate til alvorlige stadier av sykdommen. Bivirkninger er:

• smerter i hodet;
  • utmattelse;
  • uklarhet av bevissthet;
  • svimmelhet;
  • nedsatt tarmmotilitet (forstoppelse).

Symptomatisk terapi

For å forbedre pasientens tilstand og livskvalitet er det nødvendig å bli kvitt symptomene på Alzheimers sykdom..

1. Antipsykotika ("Haloperidol", "Eperazin", "Droperidol" og mange andre). De brukes til å lindre hallusinasjoner og vrangforestillinger. Men de har betydelige bivirkninger:
    - skjelving i overekstremiteter og risting av hodet;
    - en økning i mengden spytt som skilles ut;
    - muskelspenning og stivhet i bevegelser.
    Bivirkninger utvikler seg på grunn av en nedgang i innholdet av dopamin i vevene i hjernen, siden beroligende midler fremmer dets eliminering.
  2. Antidepressiva er nødvendig for pasienter med utvikling av depressivt syndrom, som inkluderer manifestasjoner av panikkanfall, aggressiv atferd, tvangstanker og opplevelser. Slike medisiner må tas strengt som anvist, siden de fører til nervøs spenning, og en overdose kan føre til alvorlige konsekvenser (kramper, hypertensjon, dyspeptiske lidelser), frem til døden.
  3. Normotimics (for eksempel "Carbamazepine") er med på å normalisere pasientens humør.
  4. "Cerebrolysin" brukes til å forbedre cerebral blodtilførsel.
  5. "Glycin" vil bidra til å bli kvitt psyko-emosjonell overstamme. Den er tilgjengelig som en sublingual tablett (under tungen).

Hjelp fra kjære

Hjelp og støtte fra slektninger og venner er av stor betydning i behandlingen av denne patologien. En syk person må tas ut av en depressiv tilstand. Han trenger å bli oppmuntret, underholdt og muntre opp. Det er viktig å berømme pasienten for selv de minste uavhengige handlinger..

Slik at en syk person selvstendig kan navigere i verdensrommet, kan du utarbeide en klar handlingsplan for ham. Eksperter anbefaler å signere gjenstander og personer på bildet slik at pasienten selv kan huske navnene.

Med en syk person er det nødvendig å engasjere seg fysisk og utvikle hans mentale evner (lese, løse logiske problemer og løse kryssord).

Forebygging

Forebygging inkluderer å forhindre utvikling av disponerende faktorer. Hovedkomponenten i dette tilfellet er en sunn livsstil. Forebyggende handlinger:

1. Først må du bli kvitt dårlige vaner. Unngå sigaretter og alkohol, som har en negativ effekt på vev og celler i hjernen.
  2. Riktig, balansert kosthold. Kostholdet skal inneholde mye friske grønnsaker og frukt. Du bør ta hensyn til produkter som inneholder omega-3- og omega-6-syrer, selen, antioksidanter og forskjellige vitaminer. Mange eksperter anbefaler å konsumere tilstrekkelige mengder sjømat og olivenolje.
  3. Det er verdt å gi fra seg det såkalte matavfallet, som inkluderer halvfabrikata, øyeblikkelig mat, chips, kjeks, brus og pakket juice.
  4. Som et forebyggende tiltak anbefales det å konsumere en moderat mengde kaffe. Det forhindrer utvikling av sykdommen, siden den inneholder en stor mengde antioksidanter. Men kaffe skal være naturlig, og det er bedre å slipe den før du brygger. Instant kaffe inneholder ikke de nødvendige næringsstoffene, du bør huske dette.
  5. Fysisk aktivitet. Idrettsaktiviteter styrker kroppen som helhet. Du kan velge hvilken som helst idrett eller bare gjøre daglige morgenøvelser, ta lange turer.
  6. En person, spesielt i alderdommen, trenger å ha en interessant aktivitet som vil fange. Strikking, brodering, å spille sjakk, lese og løse kryssord trene minne, oppmerksomhet og andre mentale prosesser.
  7. Ta godt vare på helsen din. Det er nødvendig å behandle sykdommene som har oppstått på rett tid, gjennomgå medisinsk undersøkelse, nekte selvmedisinering, ta medisiner bare som foreskrevet av lege.