Polyneuropati i nedre og øvre ekstremiteter - symptomer og behandlingsmetoder for ødelagte nerveender

Polyneuropati er en rekke sykdommer, hvis årsaker kan varieres, men deres felles kjennetegn er forstyrrelse av det normale funksjonen i det perifere nervesystemet og individuelle nerver, men i stort antall i hele kroppen.

Ofte påvirker det armer og ben, og manifesterer seg i en symmetrisk nedgang i muskelprestasjoner, forverret blodsirkulasjonen i det berørte området og nedsatt følsomhet. Ben lider mest av denne sykdommen..

Klassifisering av sykdommen

Polyneuropati av nedre ekstremiteter er delt inn i fire typer, og hver av dem på sin side har sin egen underart.

Ved primær skade på fibre

Alle nervefibrene er delt inn i tre typer: sensoriske, motoriske og autonome. Når hver av dem er berørt, vises forskjellige symptomer. Deretter bør du vurdere hver av polyneuroglia-typene:

1. Motor (fremdrift). Denne arten er preget av muskelsvakhet som sprer seg fra bunnen og opp og kan føre til et fullstendig tap av evnen til å bevege seg. Forringelse av normal muskeltilstand, noe som fører til at de nekter å jobbe og hyppige anfall.
  2. Sensorisk polyneuropati i nedre ekstremiteter (følsom). Smertefulle sensasjoner, sy sensasjoner, en sterk økning i følsomhet, selv med en lett berøring av foten, er karakteristisk. Det er tilfeller av nedsatt følsomhet.
  3. Vegetative. I dette tilfellet observeres rikelig svette, impotens. Urinproblemer.
  4. Blandet - inkluderer alle ovennevnte symptomer.

Ved skade på celler i nervestrukturer

Nervefiberen består av aksoner og myelinskjeder som slynger seg rundt disse aksonene. Denne arten er delt inn i to underarter:

1. I tilfelle ødeleggelse av myelin-skjeder av aksoner, fortsetter utviklingen raskere. Sensoriske og motoriske nervefibre påvirkes mer. Vegetativt blir ødelagt litt. Både proksimale og distale regioner påvirkes.
  2. Den aksonale karakteren er at utviklingen går sakte. De autonome nervefibrene er forstyrret. Muskler atrofi raskt. Distribusjonen begynner i de distale regionene.

Ved lokalisering

Etter lokalisering er det:

1. Destillert - i dette tilfellet påvirkes områdene i bena som ligger lengst.
  2. Proximal - delene av bena som er plassert høyere påvirkes.

Årsak til forekomst

Av en grunn er det:

1. Dismetabolic. Det utvikler seg som et resultat av en forstyrrelse i løpet av prosesser i nervevevene, som provoseres av stoffer som deretter produseres i kroppen av visse sykdommer. Etter at de vises i kroppen, begynner disse stoffene å bli transportert i blodet..
  2. Giftig polyneuropati i nedre ekstremiteter. Det oppstår når du bruker giftige stoffer som kvikksølv, bly, arsen. Vises ofte når

Bildet viser hvordan alkohol ødelegger nerveceller og polyneuropati i nedre ekstremiteter oppstår

bruk av antibiotika, men den vanligste typen polyneuropati er alkoholisert.

• I tilfeller av alkoholisk polyneuropati i nedre ekstremiteter, vises følgende symptomer: økt smerte, redusert evne til å bevege seg i bena, nedsatt følsomhet. Rask begynnelse av muskelpokal.
  • Diabetisk polyneuropati i nedre ekstremiteter. Det forekommer hos personer som lider av diabetes mellitus i en lengre periode, utgjør 5-10 år. Det manifesterer seg i form av slike symptomer: nedsatt følsomhet, flekker vises på huden, en brennende følelse i føttene.
  • Primær og sekundær

1. Primær polyneuropati inkluderer arvelige og idiopatiske typer. Dette er en sykdom som Guillain-Barré syndrom.
    2. Sekundær er polyneuropati som skyldes forgiftning, metabolske forstyrrelser, smittsomme sykdommer.

Årsakene til sykdommen

Denne sykdommen kan oppstå av flere årsaker, men det er ikke alltid mulig å bestemme dem nøyaktig. Polyneuropati i nedre ekstremiteter har følgende hovedårsaker:

• arvelige grunner;
    • problemer med immunforsvaret, som vises som et resultat av lidelser i kroppen;
    • forskjellige typer svulster;
    • mangel på vitaminer i kroppen;
    • ta medisiner unødvendig eller ikke i henhold til instruksjonene;
    • forstyrrelse av de endokrine kjertlene;
    • nyre- og leverproblemer;
    • infeksjoner som forårsaker forekomst av prosesser som forårsaker betennelse i perifere nerver;
    • forgiftning av kroppen med alle slags stoffer.

Sykdomssymptomer

Når sykdommen oppstår, forverres funksjonen til motoriske og sensoriske fibre. I dette tilfellet vises følgende symptomer på polyneuropati i nedre ekstremiteter:

• delvis nummenhet i bena;
    • hevelse i nedre ekstremiteter;
    • forekomsten av smertefølelser;
    • sy sensasjoner;
    • følelse av svakhet i musklene;
    • økt eller redusert følsomhet.

Diagnostiske teknikker

Diagnostikk utføres ved å analysere sykdommen og dens symptomer, samtidig som man kasserer sykdommer som kan gi lignende symptomer.

I prosessen må legen nøye undersøke alle ytre tegn og endringer, finne ut av pasienten om hans pårørende hadde den samme sykdommen.

Polyneuropati er også diagnostisert ved bruk av forskjellige prosedyrer:

• biopsi;
    • ultralyddiagnostikk av indre organer;
    • undersøkelse av cerebrospinalvæske;
    • forskning ved bruk av en røntgenenhet;
    • blodkjemi;
    • studie av hastigheten som refleksen passerer langs nervefibrene;
    • studie av reflekser.

Diagnostikk for diabetisk polyneuropati

Patologibehandling

Behandling av polyneuropati i nedre ekstremiteter har sine egne egenskaper. For eksempel vil behandlingen av diabetisk polyneuropati i de nedre ekstremiteter på ingen måte avhenge av alkoholuttak, i motsetning til sykdommens alkoholform..

Behandlingsfunksjoner

Polyneuropati er en sykdom som ikke forekommer på egen hånd.

Ved de første manifestasjonene av symptomene er det derfor nødvendig å finne ut årsaken til dens forekomst uten forsinkelse..

Og først etter det, fjern faktorene som vil provosere det. Behandlingen av polyneuropati i nedre ekstremiteter bør således være omfattende og først og fremst rettet mot å fjerne selve roten til dette problemet, fordi andre alternativer ikke vil gi noen effekt.

Medisineringsterapi

Avhengig av sykdomsart, brukes følgende medisiner:

• i tilfeller av alvorlig sykdom, er metylprednisolon foreskrevet;
    • med sterke smerter foreskrives analgin og tramadol;
    • medisiner som forbedrer blodsirkulasjonen i karene i området med nervefibre: vasonitt, trintal, pentoxifylline.
    • vitaminer, foretrekkes gruppe B;
    • medisiner som forbedrer prosessen med å oppnå næringsstoffer fra vev - mildronat, piracetam.

fysioterapi

Terapi av denne sykdommen er en ganske kompleks prosess som tar lang tid..

Spesielt hvis polyneuropati er forårsaket av dets kroniske eller arvelige former. Det startes etter medikamentell behandling..

Det inkluderer følgende prosedyrer:

• massotherapy;
    • eksponering for magnetiske felt i det perifere nervesystemet;
    • stimulering av nervesystemet med elektriske apparater;
    • indirekte effekter på organer.

I tilfelle når kroppen påvirkes av giftige stoffer, for eksempel hvis pasienten har alkoholisk polyneuropati i nedre ekstremiteter, bør behandlingen utføres ved hjelp av blodrensing med et spesielt apparat.

Healing Fitness

Det må forskrives en treningsterapi for polyneuropati i nedre ekstremiteter, noe som gjør det mulig å opprettholde muskeltonus.

Komplikasjoner av sykdommen

Det anbefales ikke å starte prosessen med sykdomsforløpet og føre til komplikasjoner.

Ellers kan det bli kronisk og gi et stort utvalg av problemer. I tilfelle du ikke blir kurert av denne sykdommen, kan dette føre til at du slutter å føle underekstremitetene, musklene vil ha en forferdelig form, og som et resultat kan du miste evnen til å bevege deg..

Prognose

Hvis behandlingen startes i tide, er prognosen meget gunstig. Det er bare ett unntak - behandling av kronisk polyneuropati. Det er umulig å bli kvitt denne sykdommen fullstendig, men det er måter å redusere alvorlighetsgraden av forløpet..

Forebyggende tiltak

For å eliminere muligheten for utseendet til en sykdom som polyneuropati, må du følge en rekke anbefalinger og resepter.

De er assosiert med tiltak som kan forhindre mulig skade og forstyrrelse av det normale perifere nervesystemets normale funksjon..

Dette er følgende retningslinjer:

1. Det er nødvendig å fjerne alkohol fra livet ditt.
    2. Det er viktig å bruke beskyttende medisiner når du arbeider med giftige stoffer for å forhindre at de trenger inn i kroppen.
    3. Det anbefales å overvåke kvaliteten på produktene du bruker, fordi i tilfelle forgiftning med disse produktene, starter prosessen med ødeleggelse og forstyrrelse av normalfibrene i nervefibrene. Dette innebærer utvikling av polyneuropati..
    4. Du bør nøye overvåke i hvilke doser du tar medisiner, og ikke i noen tilfeller bør du bruke dem unødvendig. Det er lurt å følge legens resepter og ikke selvmedisinere.
    5. Det er viktig å ta grep når en smittsom eller virussykdom oppdages. Et presserende behov for å oppsøke lege og ikke starte disse sykdommene, som da kan være årsaken til utviklingen av polyneuropati.

Som regel kan ikke polyneuropati forhindres.

Men hvis du finner den, konsulterer du øyeblikkelig en lege, og dermed vil du kunne redusere sykdomsutviklingen og rehabiliteringsperioden betydelig. Det består i å besøke et fysioterapirom og terapeutiske massasjer.

Selv om du har en slags lidelse, må du umiddelbart informere legen om det, og ikke selvmedisinere, fordi du ikke sikkert kan kjenne til symptomene på denne sykdommen, forveksle den med en annen og starte behandlingen av feil.

Og i prinsippet er det lettere å håndtere en sykdom som akkurat begynner å utvikle seg enn med en langsiktig progressiv, som til slutt også kan innebære alle slags komplikasjoner..

Video: Diabetisk polyneuropati av nedre ekstremiteter

Hvordan diagnostisere polyneuropati uavhengig av deg selv? Hva er særegenheten ved sykdommens diabetiske form. Hvorfor går nervesensitivitet tapt??